Jarno70 Kirjoitettu 22. Syyskuuta Jaa Kirjoitettu 22. Syyskuuta Onko kukaan ikinäkoskaan ehdottanut kansalaisaloitetta pyörärekisteristä? Ideana olisi että kaikki uudet pyörät rekisteröitäisiin myyjän toimesta. Infrakin olisi valmiina Trafilla jonne rekisteri perustettaisiin. Kattoin tilastoja, Suomessa varastettiin vuonna 2022 n., 15000 pyörää. Varmaan suuri osa on känniläisten tilapäisiä "lainauksia" mutta kyllä siihen mahtuu runsaasti esmes nistien harrastusten rahoittamiseenkin ja ammattimaiseen varasteluun. Paremmat pyörät ja etenkin sähköpyörät ovat jo siksi kalliita että sillä alkaa olla jo suurikin merkitys ja vakuutusmaksuthan me maksetaan kaikki yhdessä vakuutusmaksujen korotuksina. Rekisterin voisi laittaa toimimaan siten että yli 15-20 vuotta vanhat rekisteröinnit häviäisivät automaattisesti. Mitä olette mieltä ideasta? Lainaa Link to comment Share on other sites More sharing options...
MikaK Kirjoitettu 22. Syyskuuta Jaa Kirjoitettu 22. Syyskuuta (muokattu) Rekisteröintimaksu trafille ostaessa uutta tai käytettyä? Lisätäänkö pyörän hintaan vai jääkö ostajan vastuulle? Miten omistajavaihdos käytetyillä pyörillä? Nykyään runkoon ei kaiverreta mitään, vaan yksilöinti hoidetaan kooditarralla - kuinka pyörät käytännössä yksilöidään luotettavasti? Ulkomailta tilatut pyörät ja niiden rekisteröinti? Pyöriä todennäköisesti varastetaan silti ja poliisilla ei tutkintaresurssia sen enempää ole, joten en usko vakuutusmaksujen laskuun. Varastetut pyörät yleensä löytyy huonossa kunnossa tai muuteltuna - vakuutusko sen kuitenkin hyvittää? Tietoturva? Runkosetistä rakennetut pyörät? Komponenttikauppa? En halua ampua ehdotusta alas, mietin vaan noita käytännön asioita. Itse henkilökohtaisesti en näe rekisterin hyötyjä riittävän suurina vs. kaikki se byrokratia. Vapaaehtoisena voisi toimiakin. Ja sähköpyörin rekisteri voisi ollakin hyvä niin virittelijöiltä voisi ottaa kilvet pois 😉 Muokattu: 22. Syyskuuta, käyttäjä: MikaK Lainaa Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jarno70 Kirjoitettu 23. Syyskuuta Kirjoittaja Jaa Kirjoitettu 23. Syyskuuta Rekisteröinti vain uutta ostettaessa runkonumeron perusteella...kai se vielä kaikissa on. Myyjä rekisteröisi, sisältyisi pyörän hintaan. Yksityisten kaupassa kun myydään niin tehdään siirtovarmenne kuten autoissakin, vie pari minuuttia ja maksaa pari euroa. Ulkomailta tilatut voi rekisteröidä tilaaja itse. Varastettujen komponenttien kauppaa se ei estä koska rekisteröidään vaan runko...mutta varmaan vähentäisi paljonkin....ja onko komponenttikauppaa liioin muualla kuin fillaritorilla Ja jos varastettu pyörä löytyy jostakin kunnossa missä tahansa, sen omistaja on helppo jäljittää kun onhan esmes autojenkin omistajatiedot julkista tietoa. Tuossa linkki mistä katsoin määriä, kuiteskin lähes 10 millin edestä varastetaan tavaraa. https://www.finanssiala.fi/aiheet/polkupyoravarkaudet/#/ Lainaa Link to comment Share on other sites More sharing options...
mtk Kirjoitettu 23. Syyskuuta Jaa Kirjoitettu 23. Syyskuuta MikaK:n kanssa olen samoilla linjoilla, hirveän paljon olisi toteutuakseen otettava asioita huomioon ja mitä ne hyödyt olisivat? -Sekö, että arvokkaan näkäinen pyörä ja epäilyttävän näköinen kuski niin katsottaisiin "rekisterikilpi"? -Entä jos rekkaria ei ole, sanoo et tippunu varmaan, en oo huomannu. Jne. kovasti paljon epäilyksiä rekisteröinnin suhteen tai toisin sanoen sen hyödyistä. Lainaa Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jarno70 Kirjoitettu 24. Syyskuuta Kirjoittaja Jaa Kirjoitettu 24. Syyskuuta En siis tarkoittanut että olisi rekisterikilpeä, ajatushan on varsin hölmö. Ajatuksena oli että pyörää eteenpäin ostaessa ja myytäessä tulisi tehdä siirtovarmenne trafilla. Tietenkin jos haluat ostaa varastetun pyörän ilman siirtovarmennetta, se onnistuu mutta sitten taas eteenpäin myytäessä näkyisi että kaikki omistajanvaihdokset eivät ole ok. Tarkoituksena ei siis ole kytätä pyöräilijöitä ja heidän habitusta, vaan "vaikeuttaa" ja ennenkaikkea ehkäistä varastettujen pyörien kauppaa tuolla siirtovarmenteella ja samalla myös helpottaa kadonneen pyörän palautusta oikealle omistajalle koska omistajahistoria on nähtävissä. Lainaa Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jarno70 Kirjoitettu 24. Syyskuuta Kirjoittaja Jaa Kirjoitettu 24. Syyskuuta Ja sama lyhyesti, tarkoitin rekisterillä tietojärjestelmää, en fyysistä rekisterikilpeä Lainaa Link to comment Share on other sites More sharing options...
mtk Kirjoitettu 24. Syyskuuta Jaa Kirjoitettu 24. Syyskuuta Miten sitten pyörä ja tietojärjestelmän tieto on yhdistettävissä/todennettavissa keskenään? Mikrosiru? Lainaa Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jarno70 Kirjoitettu 25. Syyskuuta Kirjoittaja Jaa Kirjoitettu 25. Syyskuuta Trafin tietojärjestelmään perustetaan vaan asiakastili, jos ei ole, aika monella on jo koska omistaa auton, peräkärryn, veneen tai moottoripyörän. Sinne lisätään kohta "Pyörä" ja kirjataan vain keskiön alla oleva runkonumero, ei muuta. Varsin simppeliä. Tuli mieleen että se voisi vähentää myös varastettujen osien kauppaa koska jos varkaalla on varastetut osat niin se joutuisi joka tapauksessa touhuamaan/ostamaan rekisteröidyn rungon jos haluaa koota "uuden" pyörän.🙄...ja menee taas hankalaksi. Lainaa Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Liity keskusteluun!
Voit kirjoittaa nyt ja rekisteröityä myöhemmin. Jos sinulla on jo käyttäjätunnus, kirjaudu sisään käyttäksesi tiliäsi.