Jump to content

Myyty: Specialized S-Works Tarmac SL2, ovh. 7000 € 6,7 kg!


rollthrough

Recommended Posts

Näinhän asia ei mene teknisesti. Vakuutusyhtiö haluaa toki nähdä ostokuitin pyörästä ennen korvauspäätöksen tekemistä, varsinkin jos pyörä on ollut erityisen kallis. Valehtelu asiassa saattaa johtaa vakuutusetsivän vierailuun. Hekin lukevat näitä palstoja ;-) Eri asia on jos Yosemite katoaa pihasta, niistä maksavat korvaukset mukisematta. 5000 euron fillaria taas etsitään kissojen ja koirien kanssa. Uskokaa tai älkää, niitä jopa löytyy aika ajoin.

Korvauksen saamiseksi riittää, jos on kuvat pyörästä ja runkonumerosta ja allekirjoitettu luovutustodistus, josta ei ilmene hintaa. Sitten vain viittaa Fillari-lehden hinnastoon. Vakuutus korvaa mahdollisuuden ostaa uusi vastaava pyörä tilalle ja jos aikaa on kulunut, niin sitten tulee kyseeseen nuo ikävähennykset, jotka nekään eivät kovin äkkiä arvoa pudota käytetyn pyörän hintatasolle.

Link to comment
Share on other sites

  • Viestejä 20
  • Luotu
  • Edellinen viesti

Eniten kirjoittaneet

Kokotaulukoiden mukaan 168 cm on tosiaan mittataulukon toisessa päässä, mutta esim. satulatolpassa joka tapauksessa löytyy hyvinkin säätövaraa pituisellesi. Toisaalta mitä pitempi runko on, sitä aerodynaamisempi sillä on ajaa, esim. 177 cm Lance Armstrong voitti TdF:n 58 cm -pituisella rungolla, vaikka siis oli vain yhdeksän senttiä sinua pitempi.

Näin Spessun omilla sivuilla kerrotaan Tarmacin geometriasta ja sen soveltuvuudesta:

The sizes guide below is for the Specialized Tarmac bikes.

Bike Size Rider Height (cm)

49cm 152 - 165

52cm 165 - 173

54cm 173 - 178

56cm 178 - 183

58cm 183 - 191

61cm 191 - 198

Link to comment
Share on other sites

Specializedin hiilikuiturungoilla on elinikäinen takuu eli ne on tehty kestämään.

Käsittääkseni rungolla on 5 vuoden takuu. Ainakin näin on Spessun omilla sivuilla.

Kyllä kyseessä on elinikäinen takuu:

http://cdn.specialized.com/OA_MEDIA/pdf ... nty_r1.pdf

Suomen laki sitten takaa, että takuu säilyy omistajanvaihdoksessa.

Link to comment
Share on other sites

Kokotaulukoiden mukaan 168 cm on tosiaan mittataulukon toisessa päässä, mutta esim. satulatolpassa joka tapauksessa löytyy hyvinkin säätövaraa pituisellesi. Toisaalta mitä pitempi runko on, sitä aerodynaamisempi sillä on ajaa, esim. 177 cm Lance Armstrong voitti TdF:n 58 cm -pituisella rungolla, vaikka siis oli vain yhdeksän senttiä sinua pitempi.

Näin Spessun omilla sivuilla kerrotaan Tarmacin geometriasta ja sen soveltuvuudesta:

The sizes guide below is for the Specialized Tarmac bikes.

Bike Size Rider Height (cm)

49cm 152 - 165

52cm 165 - 173

54cm 173 - 178

56cm 178 - 183

58cm 183 - 191

61cm 191 - 198

Nuo ovat ohjeellisia mittoja peruskäyttäjille ja esim. tuossa kuvassa satula onkin asetettu 184 cm -pituiselle vaadittavalle korkeudelle. Satulaa voi myös hyvin laskea sitten niin, että 167 cm -pitkäkin voi pyörällä hyvin ajaa ja kuten sanottua, mitä pitempi pyörä, sen aerodynaamisempi asento. Voidaan tuon taulukon perusteella todeta varmaankin, että Armstrong ajoi voittonsa aivan vääränkokoisella pyörällä.

Link to comment
Share on other sites

Kokotaulukoiden mukaan 168 cm on tosiaan mittataulukon toisessa päässä, mutta esim. satulatolpassa joka tapauksessa löytyy hyvinkin säätövaraa pituisellesi. Toisaalta mitä pitempi runko on, sitä aerodynaamisempi sillä on ajaa, esim. 177 cm Lance Armstrong voitti TdF:n 58 cm -pituisella rungolla, vaikka siis oli vain yhdeksän senttiä sinua pitempi.

Näin Spessun omilla sivuilla kerrotaan Tarmacin geometriasta ja sen soveltuvuudesta:

The sizes guide below is for the Specialized Tarmac bikes.

Bike Size Rider Height (cm)

49cm 152 - 165

52cm 165 - 173

54cm 173 - 178

56cm 178 - 183

58cm 183 - 191

61cm 191 - 198

Nuo ovat ohjeellisia mittoja peruskäyttäjille ja esim. tuossa kuvassa satula onkin asetettu 184 cm -pituiselle vaadittavalle korkeudelle. Satulaa voi myös hyvin laskea sitten niin, että 167 cm -pitkäkin voi pyörällä hyvin ajaa ja kuten sanottua, mitä pitempi pyörä, sen aerodynaamisempi asento. Voidaan tuon taulukon perusteella todeta varmaankin, että Armstrong ajoi voittonsa aivan vääränkokoisella pyörällä.

No just just. Voi vitsi mitä soopaa. Anteeksi vaan. Minulla eka maantiepyörä oli liian isolla rungolla ja oli "todella kiva" ajaa. Kaikki eivät ole kuitenkaan mitään Armstrongeja. Kyllä nuo Spessun suositukset ovat hyvin lähellä totuutta. Toki aina löytyy poikkeuksia ja varsinkin suositusten rajamailla voi olla vaikeaa tehdä päätöstä oikean koon suhteen. Kyllä parasta ja mukavinta on ajaa OIKEAN kokoisella rungolla. Piste.

Link to comment
Share on other sites

Kun takuuasioista puhutaan täällä, niin takuuseen liittyviä kysymyksiä on ratkottu myös Specializedin kohdalla täällä: http://www.fillarifoorumi.fi/forum/show ... unut/page2

Specialized warrants to the original owner for the lifetime of the original owner of each new Specialized bicycle or frameset that the bicycle frame or frameset when new is free of defective materials and workmanship. The lifetime Limited Warranty is conditioned upon the bicycle being operated under normal conditions and use, and properly maintained. This Limited Warranty does not apply to paint/finish or components attached to the bicycle/frameset such as front forks, wheels, drive train, brakes, seat post, handlebar and stem, or any suspension related parts or components. Paint/finish, components attached to the bicycle/frameset such as front forks, wheels, drive train, brakes, seat post, handlebar and stem, or any suspension related parts or components are covered under the limited one (1) year warranty. This Limited Warranty is void if the bicycle or frameset was not purchased new or not properly assembled by an authorized Specialized dealer.

LIMITED ONE (1) YEAR WARRANTY ON COMPLETE

Link to comment
Share on other sites

No just just. Voi vitsi mitä soopaa. Anteeksi vaan. Minulla eka maantiepyörä oli liian isolla rungolla ja oli "todella kiva" ajaa. Kaikki eivät ole kuitenkaan mitään Armstrongeja. Kyllä nuo Spessun suositukset ovat hyvin lähellä totuutta. Toki aina löytyy poikkeuksia ja varsinkin suositusten rajamailla voi olla vaikeaa tehdä päätöstä oikean koon suhteen. Kyllä parasta ja mukavinta on ajaa OIKEAN kokoisella rungolla. Piste.

Itse (181cm) olen ajanut 54 - 60 cm maatierungoilla ja mukava ajoasento on löytynyt kaikista. Tokihan on totta, että pienempi runko on hieman mukavampi, kun asento ei ole niin makaava, mutta se miksi Armstrong valitsi 177 cm:nä 58 cm -rungon johtunee juuri tuosta aerodynaamisemmasta ajoasennosta. Kannattaa toki miettiä pyörän käyttötarkoitusta, onko sillä tarkoitus halkoa ilmaa SM-kisojen irtiotossa vai lenkkeillä kuntoilumielessä viikonloppuisin.

Link to comment
Share on other sites

http://www.kuluttajavirasto.fi/fi-FI/ku ... det/takuu/

"Takuu pysyy omistajanvaihdoksessa

Takuu annetaan tuotteelle ja se pysyy voimassa, vaikka tuote vaihtaisi omistajaa. Takuuta ei siis voi rajoittaa tavaran ensimmäiseen omistajaan. Takuunantaja vastaa sitoumuksestaan koko takuuajan tavaran omistajasta riippumatta. Tavaran käyttötarkoitus ei saa kuitenkaan olennaisesti muuttua esimerkiksi yksityiskäytöstä ammattikäyttöön."

On siis aivan sama mitä valmistaja kirjaa takuuehtoihin, kun laki antaa kuluttajalle suojan myös omistajanvaihdostilanteessa. Kyseessä on yksiselitteisesti vain pätemätön ehto.

Link to comment
Share on other sites

^^^^

Sorry ihan pakko heittää OT toisen myyntisäikeeseen...

Vinkkinä kaikille kuntoilumaantiepyörän ostajille, että ostakaa oikean kokoinen pyörä.

Jos kisapyörää SM-tasolle hakee niin sitten yleensä jo tietää mistä ostaa ja minkä kokoisen fillarin lähes millillleen.

Täytyy kyllä antaa tunnustusta Myyntitykille runosuonen runsaudesta näissä myynti-ilmoissa ;)

JT

Link to comment
Share on other sites

Guest
Viestiketju on suljettu. Sisältö on puutteellista tai sääntöjen vastaista.

×
×
  • Luo uusi...