Jump to content

Union Jopo kopio


blackJopo

Recommended Posts

Kuvaus: 

Tollanen pyörä tuli hankittua. Mutta sen takanapa naksuu ajaessa, joten ajattelin että tekisin siitä vaihdeversion. 

 

Eli tarvitsisin 24" takapyörän (ei tarvitse olla kumia, mutta saa olla toki sekin). ja vaihtajan, vaihteenvalitsimen ja jarrun, 3-7 vaihteinen..Ja jos etujarru löytyy joka tuohon kävis ( että lain kirjain täyttyy).

 

Paikkakunta: Rovaniemi

Yhteydenottotapa: mail r_blackmoor(at)hotmail.com

Link to comment
Share on other sites

Noniin, sain saksalaisen , designed in finland, 3 vaihteisen Sprick pyörän. Sen takaratas meni "melkein" heittämällä paikalleen. Sitten laitoin vaijerin menemään runkoa myöten nippusiteille, (jotta saa pois jos haluaa palauttaa orkkis kuntoon, vanha rataskin edelleen intact). Vanhojen tankotuppien kanssa meinas mennä järki, mutta irtosivat lopulta. ei muutako vaihdevalitsin ja tupet paikalleen, ja koeajolle. Vaihteet alkoivat pelaan pienten hienosäätöjen jälkeen :)

 

MUTTA! edelleen naksuu ajaessa, eli kun veto päällä polkee esim ylämäkeen, kuuluu kova metallinen naksahtelu silloin tällöin ja se tuntuu jalkapohjissa. Kun kerran eri takarattailla teki tämän, niin vika lienee sitten keskiössä? Tuossa on Fauber mallinen keskiö. Mitenkäs kun en ole IKINÄ keskiöihin koskenut, miten se aletaan aukaisemaan?

Link to comment
Share on other sites

Ostin tokmannilta uudet polkimet, maksoivat 3,9 e (1/2 tuuman kierteellä) ja vaihdoin paikalleen. Edelleen naksui samalla lailla joten sitten otin riskin ja avasin navan "vasemmalta" puolen (eli ei ketju puolelta). Irtolaakeri kuulat sillä puolen, toisella puolen laakerit on muovisessa? pitimessä. Rasvaa näytti olevan, ja kun en keksinyt miten ihmeessä poljinvarret irroitetaan toisistaan, laitoin takaisin paikalleen. Kiristin keskiötä kunnolla niin, että ei pyöri enää "kauaa" kun pyöräyttää-> naksuminen katosi. Eli voiko olla että oli vain keskiö löysällä.

 

Löytyykö täältä tai jostain netistä samnlainen laakerin pidin vasemmalle puolelle kuin oikealla puolen oli? Tai itseasiassa löytyykö fauber rebuild kittiä, jossa olisi uudet pitimet, uudet kuulat, ja varsinkin normi kiintoavaimella oleva sulku ruuvi? (tuossa on sellainen ympyränmuotoinen, jossa on neljä lovea 15 min välein, jos kellotaulua ajatellaan) Ja miten ihmeessä poljinvarret irroitetaan toisistaan? 

 

Rakenne oli vasemmallapuolen: Kiristinkierreruuvi neljällä lovella, prikka jossa kielijoka tuli poljinvarren kierteessä olevaanloveen, "pölysuoja" eli ympyrän muotoinen metalli joka menee keskiön "ylitse", laakerin kiristin/ura ruuvi ja irtolaakerit.

Link to comment
Share on other sites

×
×
  • Luo uusi...