Jump to content

Myyty:Specialized S-Works Stumpjumper FSR Carbon 140mm 6500€


rollthrough

Recommended Posts

Erittäin vähän ajettu, 6500 euron FutureShock FlowControl Brain Fade -innovaatiolla varustettu 140 mm:n trail-unelmapyörä, S-Works-lippulaiva edullisesti - Pyörällä palautusoikeus - Hintaa laskettu 900 euroa!

Osta tästä todella edullisesti erinomaisessa kunnossa oleva, erittäin vähän ajettu Specialized S-Works Stumpjumper FSR Carbon, täysjousitettu xc trail -kilpamaastopyörä. S-Works Stumpjumper FSR Carbon on Specializedin erittäin kevyt trail-älypyörä, jossa takajousitus toimii vain tarvittaessa FutureShock Flow Control Brain Fade -teknologian myötä. Tämä Brain-inertiaventtiili estää takajousituksen liian toimimisen, kun voima kohdistuu ylhäältä ja pyörää siten voi verrata jäykkäperäiseen xc-pyörään poljintehokkuudessa tasaisemmalla alustalla. Kun voima puolestaan kohdistuu alhaalta, esim. kiven tai pudotuksen muodossa, jousitus avautuu välittömästi, mutta jäykistyy esteen jälkeen automaattisesti uudestaan. Jousitus on siis herkkä alhaalta tuleville iskuille ja jäykkä polkijan liikkeiden suhteen.

Etujousituksena on 140-millinen Fox 32 Talas RLC. Keulan jousitusmatkan voi vaihtaa suoraan ajossa joko 140, 120 tai 100-milliseksi vasemmanpuoleisesta säätövivusta. Keulassa on portaaton lukituksen säätö. Kovimmassakin lukitusasennossa alhaalta kohdistuva isku saa keulan joustamaan ja täten keulalla voi ajaa samaan tapaan lukitus päällä kuin takajousituksella. Kun lukitus päällä seisaaltaan poljettaessa kiihdytetään, etujousitus takajousituksen ohella pysyy jäykkänä, eikä tehoa mene jousituksen pumppaamiseen. Tämä tietysti kisakäytössä on omiaan tekemään eron kanssakilpailijoihin. Toisaalta heikompikuntoinenkin aloittelija selviää kovempivauhtisella yhteislenkillä, kun jousitus ei turhaan syö tehoja.

Pyörä jousituksen myötä on siis täysin jäykkä aina tällöin kun jousitusta ei tarvita ja välittömästi joustava, kun jousitukselle tulee käyttöä. Keulan alaosassa olevasta sinisestä kiertosäätimestä voi säätää lukituksen voimakkuutta Lockout Force -säätimestä. Lukitukselle on siis kaksi säätöä. Oikealla sijaitsee myös palautusvoimakkuuden säätö. Fox on alan ehkä arvostetuin jousitusten valmistaja, varsinkin kun puhutaan pitempijoustoisista keuloista.

Täysjoustopyöränä pyörällä voi siis ajaa juurakot ja kivikot rennosti satulasta. Tämä tietysti säästää energiaa ja tekee ajosta helpompaa ja nopeampaa, täten S-Works Stumpjumper FSR Carbon on helposti nopeampi maastossa verrattuna normaaleihin jäykkäperäisiin ja muihin täysjoustopyöriin, jotka eivät siten jää ainoastaan tasaisemmilla osuuksilla taakse.

Täysjoustopyörää seisaaltaan ajanut tietää miten paljon takajousitus syö tehoja ja tekee esim. kiipeämisen raskaammaksi. Tätä ongelmaa S-Works SJ FSR Carbonissa ei siis ole. Brain-teknologialla varustetuilla Specializedeillä on voitettu XC:n maailmanmestaruus, maailmancup pariin kertaan ja maraton-ajon maailmanmestaruus kahteen otteeseen juuri varmasti pitkälti tuon patentoidun innovaation myötä. Minkään muun valmistajan täysjoustopyörällä ei ole koskaan voitettu maailmanmestaruutta. S-Works SJ FSR onkin tarkoitettu hyvin nopeaan, mutta mukavaan trail-maastoajoon. Patentoimisen myötä tekniikkaa ei ole saatavilla minkään muun valmistajan pyörissä.

Brainin ja Foxin lukitusteknologian myötä pyörä soveltuu erinomaisesti myös työmatka- ja kaupunkipyöräilyyn, kun jousitukset eivät hidasta menoa, mutta kuitenkin esim. mukulakivetyksellä meno on tärinätöntä ja katukivetyksiin voi ajaa liikoja keventelemättä.

Tässä Specializedin havainnevideo FlowControl Brain -teknologian toimimisesta. FlowControl Brain on toisen polven Brain-teknologiaa ja teknologian myötä lukituksen poisto toimii viiveettä. Tämän uuden Brainin voi myös säätää Firm-Soft-säätimellä Trail Tune -asentoon tai kokonaan aukiolevaksi. Stumpjumpereissa Brain ei koskaan ole täysin jäykkä, kuten Epicissä tiukimmalla asetuksella.

Specializedin sivuilta:

XC Trail

Make the most of any trail on the most versatile trail bike around. When Ned Overend became a member of the Specialized family in 1989, he was signed on to lead Team Stumpjumper. "Riding for Specialized has been incredible because they've always made sure we have every technological advantage possible," says Ned, who spends much of his time developing new products like the AFR Shock Brain shock with Brain Fade found on the new Stumpjumper FSR.

S-Works Stumpjumper FSR Carbonissa on käytössä FACT-teknologia (Functional Advanced Composite Technology). Tässä kuvaus Specializedin sivulta:

FACT is the process of combining disciplined engineering, cutting-edge fabrication techniques, appropriate material selection, round after round of prototyping and an endless cycle of testing to create composite bikes that are perfectly suited for the ways people actually ride.

christoph_sauser.jpg

http://autobus.cyclingnews.com/mtbphotos.php?id=photos/2006/apr06/mtbXCworldcup1/christoph_sauser

Word Cup -voittaja Christoph Sauser ja Specialized S-Works

S-Works on Specializedin lippulaivamallisto, jolla kansainvälisen Specialized-tehdastallin kisakuskit ajavat. Kyseessä on aidosti siis kovimman luokan kisakone. S-Works Carbon on koko malliston arvokkain laite, josta kertoo myös 6500 euron ovh.

Pyörä on varustettu Shimano XTR-osin. XTR on Shimanon maastosarjojen lippulaiva. Vaihteensiirtäjät ovat erittäin helppokäyttöiset ja kevyet Dual Control XTR:t. XTR-jarrut ovat varustettu 180 ja 160 mm XTR-jarrulevyillä. Pelkästään nämä XTR M970 -osat kokonaisuudessaan maksavat noin 1500 euroa. Takapakka on SRAM X.0, PG-990. Muutkin osat ovat malliston arvokkaimmalle pyörälle sopivia huippuosia. Satulatolppa on 41-senttinen Thomson Elite, nimensä mukaisesti satulatolppien eliittiä. Ohjainkannatin on päivitetty tuunatuksi, alkuperäistä kokoonpanoa kevyemmäksi Ritchey WCS:ksi (World Championship Series). Ohjaustanko on niin ikään päivitetty erittäin kevyt hiilinanoputkikomposiittiteknologiaa (CNT, carbon nanotubes) hyödyntävä low riser -tyyppinen Easton MonkeyLite XC.

Satula on titaanikiskoinen, kevyt trail-käyttöön erittäin hyvin soveltuva, alkuperäisestä päivitetty Fizik Wing Flex Gobi. Wing Flex -teknologian mahdollistama ergonomia tekee satulasta mukavan pitemmilläkin lenkeillä. Kiekkosettinä on kevyt Shimano Deore XT tubeless. Mukaan tulee kuvissa näkyvät tubeless-venttiilit. Continental Mountain King Supersonic 2.2 -renkaat soveltuvat hyvin trail-ajoon, mutta Supersoniceina ovat keveät (n. 470 g) ja käyvät siten hyvin suoraan XC-kisoihinkin. Pitävästä Black Chili -referenssikumiseoksesta huolimatta Supersonicit kestävät hyvin parikin kautta. Sisärenkaina ovat erittäin hyvin rullaavat (sisärenkaatkin vaikuttavat rullaavuuteen), erittäin pistokestoiset, mutta kevyet 130 gramman Michelin AirComp Latex -sisuskumit.

Vuoden 2011 S-Works Stumpjumper FSR painaa 11,3 kg (25 lbs), mutta kyseessä oleva yksilö yllä lueteltujen osien päivitysten painaa sitäkin vähemmän, vain 11,2 kg (alla olevasta poiketen Schwalbe Rocket Ron 2.1 -renkaat, litkut, MT Zoom -pikalinkut (30 €) ja KCNC Eva -gripit (9 €)). Pyörä on suhteellisen pienin päivityksin mahdollista saada n. 10 kg:n luokkaan, joka on 140 mm joustavalle trail-pyörälle erittäin vähän varsinkin kun huomioidaan pyörän muu teknologia.

Ominaisuuksiensa ja geometriansa myötä pyörä soveltuu varsin hyvin niin xc-, marathon- kuin enduro-kisoihin.

Pyörää voi tulla kokeilemaan paikan päälle Ouluun.

Uuden Specialized S-Works Stumpjumper FSR:n hinta on 7499 euroa. Tästä saa kevyemmän pyörän siten aivan eri hintaluokassa.

MALLI

Specialized S-Works Stumpjumper FSR Carbon

RUNKO

S-Works FSR FACT 10M carbon main triangle, Az1 construction. M5 alloy rear triangle, full cartridge bearing pivots and rear shock mount, Magnesium shock link, carbon reservoir mount, 120mm travel

TAKAJOUSITUS

Specialized AFR Shock w/ Flow Control valve, adjustable Trail Tune range, adjustable rebound, 7.625x1.625"

KEULA

Fox Talas RLC, 100-140mm, lockout adj, lockout force adj, rebound adj, alloy steerer

KAMPISETTI

Shimano XTR

RATTAAT

Shimano XTR 44/32/22, 4 bolt 104/64mm, 9 Speed

VAIHDEVIPU / JARRUKAHVA, VASEN

Shimano XTR

VAIHDEVIPU / JARRUKAHVA, OIKEA

Shimano XTR

TAKAVAIHTAJA

Shimano XTR, 9-speed

ETUVAIHTAJA

Shimano XTR, 9-speed

JARRUT, EDESSÄ

Shimano XTR, hydraulic disc, 180 mm rotor

JARRUT, TAKANA

Shimano XTR, hydraulic disc, 160 mm rotor

RATASPAKKA

SRAM X.0, PowerGlide 990

KIEKKOSETTI

Shimano Deore XT, UST tubeless, double butted spoke, brazed reinforcement

OHJAINLAAKERI

1 1/8" threadless, integrated alloy cups, sealed cartridge bearing

OHJAINKANNATIN

Ritchey WCS, 100 mm, 31.8 mm

OHJAUSTANKO

Easton MonkeyLite XC, carbon, CNT composite, 9° sweep, 5° upsweep, 660 mm

SATULATOLPPA

Thomson Elite, 7000 series aluminum, 2-bolt adjustable, 30.9mm x 410 mm

SATULA

Fi'zi:k Wing Flex Gobi, titanium rails

SATULATOLPAN KIRISTIN

7050 hard annodized alloy collar w/ QR, 34.9mm clamp ID, black

ETURENGAS

Continental Mountain King Supersonic 2.2, Black Chili Compound

TAKARENGAS

Continental Mountain King Supersonic 2.2, Black Chili Compound

SISÄRENKAAT

Michelin AirComp Latex, 130g / pcs

KOKO

L (sopii hyvin 172-190 cm, huomioi palautusoikeus)

HINTA

Nyt vain 2570 €, aiemmin 3470 €, tee tarjous!

Pyörässä ei ole yhtään lommoa, murtumaa, halkeamaa tai mitään muutakaan rakenteellista vauriota. Pyörän kunto on erittäin hyvä, kuten sen voi kuvistakin päätellä. Mikään kuluva osa ei vaadi vaihtoa. Vanteet ovat suorat (käytännössä uudet). Takajousitus ja Brain Fade on käynyt juuri huollossa ja sen jälkeen pyörällä ei ole ajettu yhtään lenkkiä, jousitus on siten täydellisessä kunnossa. Etujousitus ei vaadi myöskään huoltoa.

Pyörä on mahdollista saada vaihtoehtoisesti myös muilla ulko- ja sisärenkailla (butyyli).

Pyörän yhteydessä voi ostaa Shimanon XTR M970 SPD -polkimet edullisesti. Flat-polkimet tulevat kaupan päälle.

Kyseessä on ylimmän pro-luokan kisaväline ja siten myös ulkonäköön on panostettu erityisesti. Musta-kullanruskea väritys tukee hyvin pyörän aggressiivista luonnetta.

P1200349.JPG

P1200387.JPG

Katso kuvat:

https://picasaweb.google.com/rollthrough/SpecializedSWorksStumpjumperFSRCarbon?authuser=0&authkey=Gv1sRgCMG2v-7D2onzRw&feat=directlink

Pyörä on sarjanumeroitu, rungossa on tunnistelevy. Pyörän ostosta saa kuitin.

Pyörällä on kahden arkivuorokauden palautusoikeus. Osta siis riskittä.

Osta tästä nyt parhailla osilla varusteltu, huippukevyt ja tyylikäs hi-end-kilpatason XC/trail-superpyörä edullisesti tekemällä tarjous. Pyörää voi tulla kokeilemaan paikan päälle Ouluun. Voin esitellä pyörää myös Skype- tai Messenger-videopuhelun välityksellä.

Postitus ja maksu:

Postituskulu Suomeen Matkahuollon kautta 25 €.

Matkahuollon bussiennakko käy myös mainittujen lisäksi. Siitä muodostuu 7,20 euron lisämaksu. Toimitettaessa pyörä bussiennakolla se maksetaan vasta vastaanotettaessa, täten tietysti ei muodostu etukäteismaksusta muodostuvaa periaatteellista riskiä.

Muussa tapauksessa nouto tai rahat tilille, pyörä Matkahuoltoon. Matkahuoltohan kuljettaa pyörän sitten ajokuntoisena perille noin vuorokaudessa. Suojaan pyörän ennen kuljetukseen laittamista.

Postipaketilla tai postiennakolla lähetettäessä kulut sovitaan erikseen.

Hakusanat:

xc, xc-pyörä, mtb, cross country, trail-pyörä, trail-maastopyörä, maastopyörä, täysjousitettu maastopyörä, täysjoustomaastopyörä, täysjousto, maastopyörä, pyörä, polkupyörä, Specialized Epic, Sworks, ei all mountain, Marathon, Expert, Comp, Elite, Pro, Carbon, Stumpjumper, FSR XC.

Link to comment
Share on other sites

Vuosimalli on 2007, mutta esim. 2008 ja 2009 vuoden malleissa etujousitus lyhennettiin 120-milliseksi ja takajousitus siirrettiin pystysuuntaiseksi, josta sitten palattiin takaisin vaakaputken mukaiseen ratkaisuun. Kun tämän yksilön painokin on nykyistä 2011 mallia alhaisempi, niin uuden ostamisessa (7499 €) ei ole oikein mitään järkeä, kun tässähän on vuonna 2007 kokonaan uudistettu FutureShock Brain sekä takajousitus ja Fox:n 32 Talas RLC:n ominaisuudet tarjoavat pitkälti saman ellei enemmänkin minkä nykyinen S-Works:n keula.

Vaikuttaa toki siltä, että ajoa pyörälle ei ole kertynyt paljoakaan.

Kannattaa vielä huomioida, ettei pyörällä ole ajettu yhtään lenkkiä takajousituksen huollon jälkeen, testattu vain että jousitus ja Brain toimivat (erinomaisesti).

Link to comment
Share on other sites

Guest
Viestiketju on suljettu. Sisältö on puutteellista tai sääntöjen vastaista.
×
×
  • Luo uusi...