Jump to content

MYYTY - Rihtauspenkki


Lamufa

Recommended Posts

Talven aikana rakensin muutaman rihtauspenkin. Oikeastaan aloitin projektin ihan mielenkiinnosta kuinka saisi tehtyä itse kelvollisen penkin

vanteiden rakentelua ja rihtausta varten. Onhan olemassa kaikenlaisia ja hintaisia penkkejä harrastajille kuin ammattilaisillekin.

Itselläkin on kyllä vanha ja hyväksi todettu ParkToolin penkki mutta vaihtelu virkistää.

Löysinkin siis hyvät ohjeet ja piirrustukset "truing standin" tekoon. Mittoja ja materiaaleja sovelsin hiukan omien tarkoitusten mukaan. Tein siis osat kolmeen penkkiin mutta niiden valmistuttua ne menivätkin yllättäen sopuhinnalla kavereille. No eihän olekkaan niin että kaikki haluavat rassata tai rakentaa:) Tarkoitus oli kuitenkin saada aikaiseksi nostalginen ja muutenkin tunnelmaltaan mukava työväline jonka parissa vanteiden rakennus alusta tai rihtaus sujuisi mallikkaasti ja viihtyisästi. Penkin parhaita puolia on sen akustisuus. Voi todella kuunnellen virittää pinnoja ja "soittaa niillä konkreettisesti" kiristyksen alkuvaiheessa oikean jännitteen löytämiseksi.

Penkki soveltuu melkein kaikentyyppisten vanteiden rihtaukseen.

Kiinnostuneille jotka eivät itse rakenteluun ryhdy voisin tällaisen rakentaa kevään aikana n. 50€ hinnalla (+materiaalit ) riippuen hiukan esim. viimeistelystä. Kuvassa oleva malliin olen laittanut siirtokuvina vanhoja klassikkopyöräily merkkejä ja sen jälkeen maitolakkasin sen. Ruuvit ja pultit patinoin vanhoiksi:)

Itse suosin kokeilujen jälkeen 20mm laatu vanerista rakennettua versiota. 

Lisää tietoa ja yhteydenotot s postilla. 

[email protected]

IMG_4174.JPG

IMG_4175.JPG

Link to comment
Share on other sites

Liity keskusteluun!

Voit kirjoittaa nyt ja rekisteröityä myöhemmin. Jos sinulla on jo käyttäjätunnus, kirjaudu sisään käyttäksesi tiliäsi.

Guest
Vastaa aiheeseen...

×   Olet liittänyt muotoiltua sisältöä.   Poista muotoilu

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Edellinen sisältösi on palautettu.   Poista sisältö

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Luo uusi...