Jump to content

Santacruz Nomad 26'' L-koko, Tampere


Vuohensilta

Recommended Posts

Santacruz Nomad täysjousto fillari

 

Pyörässä on joustoa edessä 170mm ja takana 165mm, rengaskoko perinteinen 26'' kaikki "normaalit kumit" dh-renkaita myöten mahtuvat pyörimään hyvin. Olen ajanut pyörällä kaikkea 60km xc-lenkeistä lähtien täysverisiin dh-ratoihin. Lenkkikäytössä pyörä on tietenkin melko painava mutta VPP-perä on erittäin tehokas poljettaessa eikä hukkaa energiaa, joten hyvällä rengasvalinnalla tuo on ihan kohtuu nopea tasamaallakin. Bikeparkissa pyörällä pärjää ihan ongelmitta, tietenkin keula voisi olla vähän loivempi ja notkua enemmän mutta kyllä tuolla ihan mielellään hissipyöräilyäkin harrastaa. Omasta mielestäni pyörä on bikeparkissa parhaimillaan freeride-tyyppisessä ajossa ja pyörä on juuri sopivasti dh-pyörää napakampi vähän enemmän heittävissä hyppyreissä.

 

Pyörä on myynnissä, koska ostin vaihtelun vuoksi downhill pyörän läskipyörän kaveriksi, jolloin uskon että tälle ei välttämättä enään ole tarvetta. Itse suosittelen pyörää jos haluaa pärjätä yhdellä pyörällä ja ajaa bikeparkissa mutta heittää myös kuntolenkkiä. Enduroon ostaisin ehkä iso renkaisemman pyörän, mutta rentoon freeride ajoon mitä mainoin pyörä.

 

Ostin pyörän käytettynä ja edellisellä omistajalla ei ollut ihan tarkkaa muisti kuvaa pyörän vuosimallista, Pyörä on kuitenkin siitä uudempaa mark 2 versiota, jossa on jotain parannuksia ensimmäisiin pyöriin verrattuna.

 

Tein viime kesänä vähän suuremman huollon pyörään.

-Huollatin iskarit (rikkoivat muuten takaiskarin huollossa eli se on vuoden vanha) ja vaihdoin kaikki rungon laakerit 

-Asensin uudet xt:een jarrut kahvoja ja levyjä myöten (mukaan kahdet jarrupalat)

-Takavanne uusittu

 

Osalistaa, päivitän tätä vielä tarkemmaksi kun ehdin.

 

Keula: Rockshock Lyrik ilmakeula, esijännityksen, hitaan menovaimennuksen, nopean menovaimennuksen ja paluuvaimennuksen säädöt

Takaiskari: Vivid Air, esijännityksen, menovaimennuksen, paluuvaimennuksen, ja jonkun endstroken säätö mihin en ole perustunut.

Jarrut: Shimano Xt 200mm levyillä

Etuvaihtaja: Hammersmith vaihteisto, mukaan myös "tavalliset" kammet, muistaakseni Shimano XT joilla pyörästä saa vaikka 1x10 pyörän. Itse olen kuitenkin tykännyt tuosta hammershmithistä

Takavaihtaja: Shimano XT

Satulatolppa: Reverb

Polkimet: Nappasin lukkopolkimet alamäkipyörääni mutta minulta löytyy jotkut flätti polkimet pyörän mukaan jos tykkää ajaa sellaisilla

 

Pyörän on kokoa L joka vastaa monessa nykypyörässä pituuden puolesta kokoa M. Standover height on myös melko pieni koska runko on melko sloupattu. Itse olen 176cm pitkä ja olen ollut tuohon kokoon tyytyväinen. Itse suosittelisin ehkä 175-185 pituiselle kaverille, riippuu tietenkin mistä tykkää ja kuinka pitkällä stemmillä tykkää ajaa. Tällä hetkellä pyörässä taitaa olla 50mm stemmi jos ihan väärin muista.

 

Pyörä on käytetty ja siinä on naarmuja maalipinnassa ja maalipinta on myös hioutunut aika himmeäski. Kaikki kuitenkin toimii ja iskarien liukuputket ovat täysin ehjät. Rungossa ei ole myöskään lommoja ja kaikki kahvat yms. osat on vaihdettu ehjiin viime kesänä.

 

Mukaan tulee jotain pyörän papereita, Santacruzilla on netissä erinomaiset huolto-ohjeet runkaan ja Sportaxista saa alkuperäisiä varaosia laakereista takahaarukkaan. Lisäksi pyörän mukana tuli Santacruz rasvaprässi jolla saa rasvattua linkkun laakereita purkamatta pyörää.

 

Hintapyyntö: 1400

Paikkakunta: Tampere, voi kulkeutua satunnaisesti helsinkiin päin mikäli minulla sattuu olemaan työreissuja.

Yhteydenottotapa: lauri.vuohensilta ätt gmail.com

DSC_0391.JPG

DSC_0392.JPG

DSC_0393.JPG

Link to comment
Share on other sites

  • 7 months later...

Päivitystä aiheeseen: Pyörä ei mennyt kesällä kaupaksi syksyllä ajoin vissiin yhden lenkin ja on ajan puutteen vuoksi lähinnä seissyt sisällä. Nyt kuitenkin ajattelin vähän päivittää kalustoa ja tämä pyörä saa mennä, ettei vaimo hermostu :D 

 

Päivitystä sen verran, yllä olevaan ilmoitukseen että mukaan lähtee hyvä kuntoiset ice spiker pro nastakumit sekä iso kasa muita 26'' maastokumeja kun tämä on viimeinen 26'' pyörä taloudessa. Renkaita on varmaan luokkaa 4 paria. Ainakin yhdet vähän rapeammat maastokumit bikeparkkiin yms. jotkut nopeat xc-renkaat sekä halutessasi iso kasa vanhoja mountain king 2.4 kumeja jotka ovat hyvät nastattomat talvikumit.

 

ja tiputetaan nyt hintaa vaikka 1200 euroon. 

Link to comment
Share on other sites

Liity keskusteluun!

Voit kirjoittaa nyt ja rekisteröityä myöhemmin. Jos sinulla on jo käyttäjätunnus, kirjaudu sisään käyttäksesi tiliäsi.

Guest
Vastaa aiheeseen...

×   Olet liittänyt muotoiltua sisältöä.   Poista muotoilu

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Edellinen sisältösi on palautettu.   Poista sisältö

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Luo uusi...