Jump to content

Kysynnän ja tarjonnan suhde Fillaritorilla


selailutori

Recommended Posts

Moni ei tunnu muistavan, että vaikka tuote olisi "uusi/uudenveroinen" on kuitenkin eri asia ostaa yksityiseltä kuin suoraan kaupasta. Yksityisessä kaupassa ei päde kuluttajansuojalaki tai virhevastuu.

Toisaalta pyörän kilometrien määrittäminen on aika hankalaa. Pari kolme vuotta vanhaa pyörää voi väittää poljetun vain 200 km, mutta koska asiaa ei pysty oikein millään varmistamaan, on ostajalle ihan sama, jos kilometreiksi ilmotetaan 2000 km (okei jotain osviittaa käyttöasteesta voi saada kulutusosista ja yleisestä kunnosta).

Itse maksan mielelläni muutaman sata euroa kaupalle siitä, että saan varmuuden tuotteen kunnosta ja toisaalta, jos jotain odottamatonta ilmenee, on kauppa korvausvastuussa. Varsinkin kalliimpien pyörien kanssa, olisin itse tarkka, koska jos jotain yllättävää tulee vastaan, on taloudelliset menetykset suuremmat kuin halvemmissa pyörissä, ja myyjällä ei ole juurikaan vastuuta tuotteen kunnosta. Puhumattakaan huijatuksi tulemisesta. Siinäkin tapauksessa todennäköisesti kärsit vahinkoa, vaikka syyllinen saataisinkin kiinni.

Link to comment
Share on other sites

Moni ei tunnu muistavan, että vaikka tuote olisi "uusi/uudenveroinen" on kuitenkin eri asia ostaa yksityiseltä kuin suoraan kaupasta. Yksityisessä kaupassa ei päde kuluttajansuojalaki tai virhevastuu.

Toisaalta pyörän kilometrien määrittäminen on aika hankalaa. Pari kolme vuotta vanhaa pyörää voi väittää poljetun vain 200 km, mutta koska asiaa ei pysty oikein millään varmistamaan, on ostajalle ihan sama, jos kilometreiksi ilmotetaan 2000 km (okei jotain osviittaa käyttöasteesta voi saada kulutusosista ja yleisestä kunnosta).

Itse maksan mielelläni muutaman sata euroa kaupalle siitä, että saan varmuuden tuotteen kunnosta ja toisaalta, jos jotain odottamatonta ilmenee, on kauppa korvausvastuussa. Varsinkin kalliimpien pyörien kanssa, olisin itse tarkka, koska jos jotain yllättävää tulee vastaan, on taloudelliset menetykset suuremmat kuin halvemmissa pyörissä, ja myyjällä ei ole juurikaan vastuuta tuotteen kunnosta. Puhumattakaan huijatuksi tulemisesta. Siinäkin tapauksessa todennäköisesti kärsit vahinkoa, vaikka syyllinen saataisinkin kiinni.

Ymmärrän tuon sinun tarkoituksen. Itsekkin ostaisin uuden fillarin, jos kyseessä alle 1000e fillari. Kun aletaan mennä yli 5000e fillareihin niin alkaa käytetty olemaan aika varteenotettava. Huijatuksi täällä varmaan harvemmin joutuu jos tietää tarkalleen minkälainen ostettava tuotteen pitäisi olla.

Link to comment
Share on other sites

Itse kyllä nimenomaan olisin kalliimpien pyörien kanssa tarkkana. Yksinkertaisena esimerkkinä vaikkapa pelkkä runko. Hyvin pidetty runko voi olla lähes uudennäköinen parinkin vuoden päästä, mutta siinä voi silti olla väsymistä, jota ei voi paljaalla silmällä nähdä. Tai toisaalta rungossa voi olla valmistusvirhe, jonka takia runko hajoaa jossain vaiheessa ennen aikojaan. Tällaisissa tilanteissa kauppiasta koskee virhevastuu, mutta yksityinen myyjän ei tarvitse hyvittää tai korvata mitään. Takuu asiat ja ehdot ovat asia erikseen ja niistä osa saattaa siirtyäkin uudelle omistajalle.

Huonoa tuuriahan kokonaisen rungon menetys olisi, mutta riski on kuitenkin olemassa yksityisessä kaupassa, muttei elinkeinonharjoittajan kanssa. Jos kyseessä on vaikkapa uutena parin tonnin runko, on riski jo mielestäni melko suuri, joten hinnan täytyy olla selvästi alhaisempi, että itse päätyisin käytettyyn.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Tällaisena vasta-aloittelijana koitan löytää täältä käytettyä pyörää. Sellaisen alle 1000€, joka uutena maksoi alle 2000€. Joo - puoleen hintaan menee. Se pyörä on minulle kuitenkin toisen käytetty ja myyjällä on tunneside, jonka varjolla hintaa ei halua tiputtaa. Se on vähän sama asuntokaupan kanssa - toinen ostaa asuntoa ja toinen myy kotia...

Ajattelen asiaa kuitenkin niin, että tällä myyjä pääsee vanhasta eroon ja pääsee uuteen kiinni ilman että vanha pyörä pyörii jaloissa..:)

Ilmoituksia sellaillessa tulee kyllä aika paljon "myyty" merkkejä vastaan. Ja varsinkin kiinnostavista kohteista. Silloin se hinta on ollut kohdillaan kun sen on kumpikin osapuoli hyväksynyt. Ja näitä täällä tuntuu olevan - toivottavasti natsaa omalllekin kohdalle :)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Tarjouskauppiaan kannattaa muistaa:

4. Ilmoituksessa oltava tuotteen kunto, hintapyyntö, paikkakunta ja yhteydenottotapa.

Lähetetty minun MediaPad 10 LINK laitteesta Tapatalkilla

 

Mielestäni myyjällä kyllä pitäisi olla mahdollisuus käyttää tuota vaihtoehtoa; esim. "Myydään tarjousten perusteella".

En ihan heti keksi mitä ei toivottuja lieveilmiöitä sillä voisi olla.

Itse taas pidän enemmän luotisuorasta kaupankäynnistä ilman tinkivaroja yms. turhaa säätämistä, mutta joskus vaan myytävälle tavaralle ei ole helppo keksiä järkevää pyyntihintaa.

Varsinkin jos aihepiiri on itselle vieras.

Juse

Link to comment
Share on other sites

Liity keskusteluun!

Voit kirjoittaa nyt ja rekisteröityä myöhemmin. Jos sinulla on jo käyttäjätunnus, kirjaudu sisään käyttäksesi tiliäsi.

Guest
Vastaa aiheeseen...

×   Olet liittänyt muotoiltua sisältöä.   Poista muotoilu

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Edellinen sisältösi on palautettu.   Poista sisältö

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Luo uusi...