Jump to content
Pyöräsekopää

Maalaamiseen vinkkejä?

Recommended Posts

Tuli tuossa pelastettua vanhan Jopon raato. Entisöin sen alusta loppuun ja se on läpikäyty jokaista laakerikuulaa myöten. Pari pikkuseikkaa kuitenkin häiritsee ja suurin niistä on maalipinta, johon näin paljon vaivaa, mutta joka ei tunnu kestävän raapaisuakaan.

Maalasin Jopon Motip-automaaleilla, eli siis kilikali-purkeilla enkä kompuran ja ruiskun kanssa. Pari kerrosta pohjamaalia, pari kerrosta Motipin metallinhohtomaalia ja päälle pari kerrosta lakkaa. Kerrosten välissä tietenkin karhennettu ja putsattu liasta että maali tarttuisi mahdollisimman hyvin.
Mutta ei vaan pysy. Jo osia asentaessani pyörään huomasin, että jos jokin metalliosa hipaisee vähänkin maalipintaan, siitä lohkeaa pala pois. Jos työkalu lipeää vähänkin, se raapaisee mukanaan maalia kuin raaputusarvasta vaikka yritin laittaa lakkaakin niin paljon kuin mahdollista. Maaleja menikin niin monta purkkia että maalauksen hinnaksi tuli vähintään 150 euroa..

Tällä hetkellä sipsuttelen pensselillä korjausmaalia kaikkiin noihin lohkeamiin.

 

Missä vika? Muistan että joskus nuorempana luovutin kokonaan itse maalaamisen suhteen kun maalit ei vaan pysyneet, vieläkin on sama juttu. Heti kun on tehtaalla maalattu niin on se kumma miten maalipintaa voi lyödä vaikka vasaralla.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Tee-se-itse maalaukseen en osaa antaa vinkkejä (mutta saman olen todennut, spray-maalit ja -lakat ei hirveästi kulutusta rungossa kestä). Suosittelen maalaamoa, jauhemaalaus kestää. Itse olen käyttänyt Taximoa Tattarisuolla, rungon maalaus maksoi joitain kymppejä.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Pulverimaalilla saa todella kovan pinnan, mutta sävyt on rajalliset ja maalipinnasta voi tulla aika paksu. Se tuskin haittaa jopossa yhtään.

Ruiskulla maalatessa värikartta on rajaton, varsinkin jos itse sekoittaa maaleja. Olen itse käyttänyt Trotonin epoksipohjamaalia, sen päälle vetänyt Mipa WBC värit ja päälle Trotonin 2-komponenttilakkaa. Näitä saa ainakin automaalit.netistä

Esimerkiksi tuolla Trotonin lakalla kuivumisaika on viikko, eli kannattaa rauhassa odotella että maalit kuivuu ja kovettuu.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Äsken vahingossa tipautin maahan sen vivun jolla satulan korkeutta säädetään... tippuessaan parin gramman metallipala kolautteli taas maalipinnan pohjamaaleille ja tuli pensselille töitä.

Kaverikin naureskeli että mun pitää pyöräillä maalipurkki mukana, mutta itseä ei naurata kun tein tätä jopoa yli vuoden.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Jauhemaalaus eli pulverimaalaus pyörän teräsrungolle + etuhaarukalle maksaa kuulemma läheisellä nyrkkipajalla noin 40 euroa ja käytettävissä on yli 200 RAL-värikartan perussävyä. Tulin siihen lopputulokseen että tuolla hinnalla ei kannata mitään pensseli- tai sumutteluhommia koittaa kun kulemma lopputuloskin on huononpaa.

 

Itse aion tänne viedä maalattavaksi jahka saan kaikki entiset maalit pois rapsuteltua. Nitromorssilla ja porakoneen teräsharjalla olen jo melko paljon saanut maalia ja ruostetta irti. Joihinkin nurkkauksiin tahtoo olla hankalaa päästä käsiksi.

 

Onko muuten kellään kokemusta mitä kaikkea tuolle teräspinnalle kannattaa tehdä ennen tuota pulverointioperaatiota?

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään

×

Tärkeää tietoa

Hyväksy Käyttöehdot ja Tietosuojakäyntö.