Jump to content
Facebookin kautta kirjautuminen poistuu ×

Maalaamiseen vinkkejä?


Pyöräsekopää

Recommended Posts

Tuli tuossa pelastettua vanhan Jopon raato. Entisöin sen alusta loppuun ja se on läpikäyty jokaista laakerikuulaa myöten. Pari pikkuseikkaa kuitenkin häiritsee ja suurin niistä on maalipinta, johon näin paljon vaivaa, mutta joka ei tunnu kestävän raapaisuakaan.

Maalasin Jopon Motip-automaaleilla, eli siis kilikali-purkeilla enkä kompuran ja ruiskun kanssa. Pari kerrosta pohjamaalia, pari kerrosta Motipin metallinhohtomaalia ja päälle pari kerrosta lakkaa. Kerrosten välissä tietenkin karhennettu ja putsattu liasta että maali tarttuisi mahdollisimman hyvin.
Mutta ei vaan pysy. Jo osia asentaessani pyörään huomasin, että jos jokin metalliosa hipaisee vähänkin maalipintaan, siitä lohkeaa pala pois. Jos työkalu lipeää vähänkin, se raapaisee mukanaan maalia kuin raaputusarvasta vaikka yritin laittaa lakkaakin niin paljon kuin mahdollista. Maaleja menikin niin monta purkkia että maalauksen hinnaksi tuli vähintään 150 euroa..

Tällä hetkellä sipsuttelen pensselillä korjausmaalia kaikkiin noihin lohkeamiin.

 

Missä vika? Muistan että joskus nuorempana luovutin kokonaan itse maalaamisen suhteen kun maalit ei vaan pysyneet, vieläkin on sama juttu. Heti kun on tehtaalla maalattu niin on se kumma miten maalipintaa voi lyödä vaikka vasaralla.

Link to comment
Share on other sites

Pulverimaalilla saa todella kovan pinnan, mutta sävyt on rajalliset ja maalipinnasta voi tulla aika paksu. Se tuskin haittaa jopossa yhtään.

Ruiskulla maalatessa värikartta on rajaton, varsinkin jos itse sekoittaa maaleja. Olen itse käyttänyt Trotonin epoksipohjamaalia, sen päälle vetänyt Mipa WBC värit ja päälle Trotonin 2-komponenttilakkaa. Näitä saa ainakin automaalit.netistä

Esimerkiksi tuolla Trotonin lakalla kuivumisaika on viikko, eli kannattaa rauhassa odotella että maalit kuivuu ja kovettuu.

Link to comment
Share on other sites

Äsken vahingossa tipautin maahan sen vivun jolla satulan korkeutta säädetään... tippuessaan parin gramman metallipala kolautteli taas maalipinnan pohjamaaleille ja tuli pensselille töitä.

Kaverikin naureskeli että mun pitää pyöräillä maalipurkki mukana, mutta itseä ei naurata kun tein tätä jopoa yli vuoden.

Link to comment
Share on other sites

Jauhemaalaus eli pulverimaalaus pyörän teräsrungolle + etuhaarukalle maksaa kuulemma läheisellä nyrkkipajalla noin 40 euroa ja käytettävissä on yli 200 RAL-värikartan perussävyä. Tulin siihen lopputulokseen että tuolla hinnalla ei kannata mitään pensseli- tai sumutteluhommia koittaa kun kulemma lopputuloskin on huononpaa.

 

Itse aion tänne viedä maalattavaksi jahka saan kaikki entiset maalit pois rapsuteltua. Nitromorssilla ja porakoneen teräsharjalla olen jo melko paljon saanut maalia ja ruostetta irti. Joihinkin nurkkauksiin tahtoo olla hankalaa päästä käsiksi.

 

Onko muuten kellään kokemusta mitä kaikkea tuolle teräspinnalle kannattaa tehdä ennen tuota pulverointioperaatiota?

Link to comment
Share on other sites

Liity keskusteluun!

Voit kirjoittaa nyt ja rekisteröityä myöhemmin. Jos sinulla on jo käyttäjätunnus, kirjaudu sisään käyttäksesi tiliäsi.

Guest
Vastaa aiheeseen...

×   Olet liittänyt muotoiltua sisältöä.   Poista muotoilu

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Edellinen sisältösi on palautettu.   Poista sisältö

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Luo uusi...